Børnemiljøvurdering

Dagtilbud skal udarbejde en børnemiljøvurdering mindst hvert tredje år i henhold til  Dagtilbudsloven, hvor der i kapitel 2 § 7 bl.a. står:

 

”Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring”.

 

Arbejdet med børnemiljø i Langebro

Børnemiljø skabes af den gensidige påvirkning der finder sted mellem børn og omgivelserne. Mere konkret udgør dagtilbuddets fysiske, psykiske og æstetiske forhold, dagtilbuddets børnemiljø. Langebros børnemiljø vurdering bygger på børnenes egen udsagn om, hvordan det opleves at gå i institutionen. Dybest set handler det mest om trivsel børnene imellem og i samspillet med de voksne, samt hvilke rammer og omgivelser barnet tilbydes for at kunne agere i institutionen.

 

I Langebro bliver børnene adspurgt i enkle vendinger om deres gode/ ikke så gode oplevelser i institutionen. Vi har også spurgt ind til, om der var noget, der manglede i institutionen for at gøre denne bedre. Vi har på den måde aflæst et øjebliksbillede af børnenes oplevelser af at gå i institutionen. Vi har ikke lavet en systematisk undersøgelse, men har brugt samlingerne og de dialogfora, der opstår naturligt i løbet af dagen til at børnene kunne ytre sig om deres tanker og behov. Personalet inddrager børnene løbende i sådanne overvejelser, så børnemiljøet er indtænkt i forhold til alle pædagogiske aktiviteter, deriblandt læreplanstemaerne.

 

Børnene har i sådanne sammenhænge givet udtryk for, at de i forhold til det fysiske miljø ude, er rigtig glade for legehusene, at være på bakken, gyngerne, sandkassen og hullerne i hækken. 

 

Det fysiske miljø Indendørs har været forbundet med  legetøj såsom Lego, biler/bilbaner, konstruktionslegetøj, dyrelegetøj store som små, køkkenkrogen, dukker og actionfigurer, ridderborg , perler , tegne/male (papir og tuscher) spil, puslespil, plusplus mv.

 

I forhold til det æstetiske miljø er personalet opmærksomme på, hvorledes institutionen indrettes, så barnet bliver inspireret og pirret i sin nysgerrighed.

 

For os i Langebro handler det psykiske børnemiljø om, hvordan børnene trives med hinanden og de voksne. Det handler om fællesskab, venskab og tryghed.

 

Det psykiske miljø handler for os som personale om at børnene oplever følelsen af at have venskaber og oplevelsen af, at være en del af en større gruppe. Personalets primære opgave er, at være opmærksomme på børnenes indbyrdes trivsel og velbefindende. Det er vigtigt at der er kompetente voksne, der tør gribe ind og hjælpe det enkelte barn, hvis dette oplever/opleves at blive holdt udenfor. Vi oplever, at børnene er gode til at lege, og at de generelt er gode til at have flere legekammerater.

Det er til stadighed pædagogernes opgave at være garant for det gode psykiske børnemiljø.